Packraft-info

mistä on kyse?

Packraft eli reppulautta tuo täysin uuden ulottuvuuden ulkoilmassa liikkumiseen. Rinkan päällä tai matkalaukussa kulkeva, varsin kevyt eli kolmesta viiteen kiloa painava kulkuväline antaa sinulle mahdollisuuden kokea hienoimmat luonnon tarjoamat hetket ja mennä kuivin jaloin sinne, minne muut haluaisivat mennä.

Packraft on varsin kompakti paketti jonka käytölle vain mielikuvitus on rajana. Me nakkaamme sen rinkan jatkeeksi vaelluskaveriksi, kalastus- ja metsästysreissuille tai kuljetamme sen pyörän tarakalla Torinrantaan päästäksemme työpäivän jälkeen karkuun kaupungin melua ja melskettä. Ovatpa jotkut ottaneet sen mukaan myös lämpimille kaukomaille!

Packraftit täytetään pääsääntöisesti lautan mukana tulevan kevyen täyttöpussin avulla (ks. alla oleva video), tai kätevällä Flextailgear Max Pump-retkipumpulla. Näillä keinoin saat lautan n. 90-prosenttisesti täyteen, loppusilaus käyttökuntoon tapahtuu puhaltamalla.

melomo

MRS - Micro Rafting System

Melomo tuo maahan, myy ja vuokraa MRS-merkkisiä packrafteja sekä niihin liittyviä melontatarvikkeita. Packraft on siis ilmalla täytettävä, hyvin kestävästä materiaalista valmistettu helposti liikuteltava ja varastoitava kajakin kaltainen lautta. Painoa tällaisella kapistuksella on mallista riippuen noin 3-5,5 kg, aukkopeitteet mukaan lukien – eli melko lailla normaalin kahden hengen teltan verran. MRS-packraftit ovat designiltaan pääosin saksalais-kiinalais-yhteistyötä ja ne valmistetaan pienissä erissä käsityönä Kaukoidässä. Myös Melomo on vahvasti mukana kehitystyössä – viimeisin oma projektimme oli MRS Viking Self Bailerin kehitystyö. Jokaisessa mallissa laadun takaa tarkkaan valmistetut yksityiskohdat, eli käsinommellut ja kuumasaumatut liitokset sekä liimatut ja kuumasaumaamalla vahvistetut pohja ja kansi, virtaviivainen muotoilu sekä elämää helpottavat kiinnityslenkit, puhallettava istuin ja selkänoja.

Keveydestään ja uskomattomasta liikuteltavuudestaan huolimatta packraftin kantavuus on mallista riippuen noin 150-300 kilogrammaa – mukaan mahtuu siis melojan lisäksi vaikka täyspakkaus, koira tai fatbike. Packraftit on kehitetty nimenomaan pitkäaikaisiksi retkikumppaneiksi ja kestämään käyttöä, eli jokien ja koskien laskua sekä toistuvaa kokoon rullaamista ja vaihtuvia sääoloja. Kaikki MRS-packraftit on valmistettu lujatekoisesta ja notkeasta materiaalista, josta voit lukea lisää alempana.

Matala painopiste ja tukevat ponttoonit tekevät packrafteista perinteistä kajakkia vakaamman, jolloin aikaisempaa melontakokemusta omaamattoman liikkujan ei tarvitse liiemmin pelätä kippaamista. Eskimokäännös packraftilla on todistettavasti mahdollista, mutta kuten kaataminen, myös ylös tulo vaatii hieman työtä. Kiikkeryydessä on mallien kesken toki eroja, esimerkiksi MRS Nomad S1 D käyttäytyy korkean penkkinsä ja kapeamman muotonsa myötä enemmän perinteisen kajakin tapaan. MRS Microraftia voi siis pitää packraftien yleismallina, kun taas Alligator 2S Pro ja Viking Self Bailer soveltuvat vielä paremmin koskenlaskuun, Nomad S1 D:n ollessa irrotettavine evineen hieno tasaisen veden kulkupeli. Tulo ja Ponto ovat yksinkertaisimmat ja kevyimmät mallit.

Kahden hengen packraftit Adventure X2 ja Barracuda R2 soveltuvat parhaiten still water -melontaan kaksistaan, jolloin yhteen hiileen puhaltaen kaksi melojaa päästelee jo melko hyvää vauhtia. Kantavuutta lautoilla on vastaavasti 250 kg ja 300 kg. Näitä packrafteja voi toki käyttää myös yksinkin ja lastata keula kalastus-, metsästys- tai vaellustarvikkeilla, ja etupenkin voi jättää täyttämättä ja selkänojan kiinnittämättä.

Täyden käyttömukavuuden saavuttamiseksi täytä packraftisi kunnolla! Hyvä merkki valmiista täytöstä on sivuryppyjen katoaminen. Täyttöpussin tai Max Pumpin jälkeinen puhaltaminen voi olla aloittelijalle rankkaa, mutta keuhkot kyllä harjaantuvat toistojen myötä. Kylmä vesi todennäköisesti supistaa ilmaa hieman, joten huomioi tämä ja täytä packraftisi sen mukaan. Jos jätät sen aurinkoon kuivumaan, päästä hieman ilmaa pihalle. Vältä hiekan ja muun lian joutumista lautan pohjalle.

Aukkopeite on verraton varuste varsinkin virtaavassa vedessä liikuttaessa, ja sellainen kuuluukin vakiona useimpiin packraft-malleihin. Aukkopeitteen tarkoitus on pitää meloja kuivana kun kosken kuohut pyrkivät sisään kulkuvälineeseen tai kesäinen auringonpaiste muuttuu kesken melontareissun sateensuojan metsästämiseksi. Se ei tietenkään ei ole sataprosenttinen suoja kaikkea vettä vastaan, mutta pitää normaalit roiskeet ja sateen hyvin tehokkaasti poissa lautan sisältä. Aukkopeitteitä on kahdenlaisia: koskenlaskuun erityisen hyvin soveltuva skirt-mallinen peite, sekä yleishyödyllinen tarra-vetoketju-yhdistelmä.

Kun peitettä ei tarvita, se on kätevä rullata lautan jalkopäähän, johon se myös kiinnittyy kätevästi tarraremmeillä. Sieltä se myös sujahtaa kätevästi melojan suojaksi, kun sille on taas tarvetta. Hätätilanteita varten aukkopeitteessä on myös ns. ”kauhukahva” – jos packraft syystä tai toisesta kippaa ympäri, peitteen saa yhdellä kiskaisulla auki ja meloja pääsee turvallisesti pois lautasta. Joissakin malleissa kuten Alligator 2S Prossa aukkopeite on kiinteä, ja vain melojan päälle puettava hame-osa on irrotettavissa.

Malleja on siis moneen tarpeeseen! Packraft on täydellinen kumppani vaelluksille, metsästys- ja kalastusreissuille sekä liikkuvalle kaupunkilaiselle. Kyseessä on kaikessa yksinkertaisuudessaan kevyt, pieneen kokoon menevä väline, jonka avulla päiväretket ja pitkät vaellukset saavat täysin uuden ulottuvuuden. Tässä alla on vielä linkit kaupastamme löytyviin malleihin:

Internal Storage System (ISS)

Tavallisesti tavarankuljetus packraftilla hoituu pakkaamalla reput ja muut varusteet joko keulan tai perän päälle ja/tai jalkatilaan. Keulaan sidottu rinkka onkin jo melkein kuin packraftereiden tavaramerkki. Vaikka tavarankuljetus tällä metodilla tekeekin melomisen jopa aavistuksen verran vakaammaksi, siinä on kuitenkin myös omat varjopuolensa: mahdollinen painopisteen keskittyminen yhteen kohtaan, varusteiden altistuminen kosteudelle ja sääoloille sekä rajoitettu kuljetuskapasiteetti.

Nämä ongelmat voidaan välttää käyttämällä ISS:ää eli Internal Storage Systemiä, eli vapaasti suomennettuna ”sisäistä säilytysjärjestelmää”. Useimmat MRS-packraft-mallit on mahdollista tilata ISS-järjestelmällä, joka on yksinkertaisesti täysin vesi- ja ilmatiivis vetoketju packraftin perässä. Vetoketjun kautta lautan ponttoonit voidaan pakata varusteilla, muonalla ja muulla matkatavaralla. Homman nerokkuus piilee siinä, että ennen lautan sisään kätkemistä tavarat pakataan mukana tuleviin vesi- ja ilmatiiviisiin pusseihin, suljetaan ja puhalletaan täyteen. Pussit ovat täytettyinä aavistuksen pienempiä kuin ponttoonin sisämitta, joten ne toimivat myös ponttoonien vahvikkeena. Tällöin lautta myös käyttäytyy enemmän perinteisen, kovan kanootin lailla. Tämä on kovaa valuuttaa erityisesti koskessa melottaessa, ja toki pidemmät melontamatkat on mukavampi tehdä niin, ettei täysi rinkka blokkaa maisemia koko matkan ajan. Kaiken lisäksi varusteet ja muonat säilyvät satavarmasti kuivina. ISS-järjestelmä kasvattaa lautan kokonaispainoa noin 240 grammalla (pussit mukaan lukien). Huom. Muista malleista poiketen Nomad S1 D-malliin on saatavilla ISS2-järjestelmä eli kaksi vetoketjua lautan keskiosassa.

Kuten arvata saattaa, ISS-järjestelmässä on myös omat huomioon otettavat seikkansa. Tavaroita ei saa otettua kuivapusseista lautan ollessa vesillä, sillä vetoketjun avaaminen päästää samalla koko paketista ilmat pihalle. Snickersit, kamerat ja muut vesillä oleelliset hyödykkeet onkin syytä pitää joko lautan sisällä tai vedenpitävissä taskuissa. Vetoketjun vahinkoaukeamisesta tai paineen kestosta ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä vetoketjun avaaminen vaatii huomattavasti enemmän voimaa, kuin minkään normaalin vetskarin auki repäisy. MRS käyttää lautoissaan äärimmäisen korkealaatuisia TiZip®-vetoketjuja. Näitä saksalaisen insinöörityön hedelmiä käytetään ulkoiluvälineiden lisäksi esim. sukellus- ja pelastautumispuvuissa sekä kemikaalin- ja kaasunkestävissä asuissa.

MRS:n käyttämä TiZip® Masterseal 10 on todella hyvin suojattu lian aiheuttamia toimintahäiriöitä vastaan. Se vaatii kuitenkin normaalia vetoketjua huolellisempaa huoltoa pysyäkseen toimintavarmana. Tarpeetonta kontaktia hiekan kanssa on syytä välttää, ja vetskaria on muutenkin järkevää huuhdella hieman vedellä ennen avaamista. Vaikka vetoketjun lukko on kontaktiton eikä se kuluta ketjun kiinnitystä tai tiivisteosia, valmistaja suosittelee lukon rasvaamista aina sillöin tällöin parhaan mahdollisen toiminnan takaamiseksi.

TiZip® Masterseal 10:n tekniset tiedot:

  • Kestää hankausta, suolavettä sekä kovaakin (lyhytaikaista) taivutusta ja vääntämistä aukeamatta
  • Paineenkesto 500 mbar
  • UV-valon kestävyys: erittäin hyvä
  • Öljyn- ja polttoaineen kestävyys: erittäin hyvä
  • Mietojen happojen ja alkalien kestävyys: hyvä (normaaliolosuhteissa)
  • Hydrolyysi: hyvä (normaaliolosuhteissa), riittävä (äärimmäisissä olosuhteissa)
  • Mikrobien kestävyys: hyvä
  • Käyttölämpötila: -30°C – +70°C
  • PDF-tuotekortti valmistajan sivuilla

Materiaali-info

Eihän tuollaisella kumiveneellä uskalla ainakaan koskeen lähteä

Korjataan tämä käsitys heti alussa – kyllä uskaltaa. Olemme testanneet useamman vuoden ajan kaikkia myymiämme malleja mm. järvellä, merellä, joissa ja koskissa niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin. Lautan puhkeaminen tai vaurioituminen normaalikäytössä on äärimmäisen epätodennäköistä – mutta totta kai paikka-ainekset (poislukien liima) tulevat mukana jokaisen myymämme lautan mukana. Lisäksi kaupastamme löytyy kätevä Patch ’n Go-paikkaussetti. Valmistajan mukaan, ja allekirjoittaneiden empiirisiin tutkimuksiin viitaten, näiden vehkeiden rikkominen vaatii joko huomattavaa väkivaltaa tai suoranaista väärinkäyttöä. Jos vahinko kuitenkin pääsee käymään, prosessi menee samaan tapaan kuin polkupyörän kumin paikkaus. Valmistaja antaa kaikille packrafteille kolmen vuoden takuun.

Materiaalina kaikissa MRS:n lautoissa on uretaanilla päällystetty nylon. Tämä antaa packraftille esim. PVC:tä tai Hypalonia paremman hankauksen- ja UV-säteilyn keston. Materiaali myös säilyttää notkeutensa kylmissä lämpötiloissa eikä jäykisty syksyn viileämmillä keleilläkään. Kirsikkana kakun päälle seos kestää hyvin ikääntymistä ja painaa erittäin vähän. Packraftintekoaine on muuten luokiteltu ihan viralliseksi TPU-muoviksi, jota käytetään mm. kännykkäkoteloissa, laskettelumonoissa, kengän koroissa, sykemittareissa ja kaapelinkuorissa. Melko jämäkkää tavaraa siis!

Viralliset koodit lautan materiaaleille ovat:

 PonttoonitPohjaIstuin ja selkänojaKansi ja aukkopeite
Microraft, Alligator 2S, Nomad S1 D, Adventure X2, Barracuda R2, Tulo, PontoUPN35 Nylon 210D/67T*55T 90 A Ester TPU (kaksinkertainen)UPN35 Nylon 420D/67T*55T 90 A Ester TPU (kaksinkertainen)Nylon 210D/118T (laminoitu)70D Ripstop Nylon
Alligator 2S Pro, Barracuda R2 Pro, Viking Self Bailer (musta)UPN35 Nylon 210D/67T*55T 90 A Ester TPU (0,35mm + vahvistettu pinnoite)UPN35 Nylon 420D/67T*55T 90 A Ester TPU (0,6mm + Aramid-vahvistettu pinnoite)Nylon 210D/118T (uretaanipinnoitteella)70D Ripstop Nylon (uretaanipinnoitteella)

Mitat

Tästä taulukosta löydät valmistajan ilmoittamat mallien mitat:

 MRS Microraft XSMRS Microraft SMRS Microraft MMRS Microraft LMRS Microraft Extra LongMRS Alligator 2S / 2S Pro
(XXL)
MRS Viking Self BailerMRS Adventure X2MRS Barracuda R2MRS Nomad S1 DMRS TuloMRS Ponto
Paino (sis. aukkopeite ja mahd. tarvikkeet)3,20 kg3,25 kg3,5 kg3,5 kg4,2 kg4,2 kg / 4,5kg (4,7 kg)4,2 kg4,4 kg5,5 kg5,1 kg2,3 kg2,9 kg
Sisäpituus124 cm131 cm133 cm135,5 cm178 cm130 cm (140 cm)140 cm175 cm217 cm171 cm119 cm135 cm
Ulkopituus235cm250 cm255 cm258 cm295 cm255 cm (268 cm)268 cm305 cm360 cm292 cm223 cm254 cm
Sisäleveys30 cm31 cm33 cm33 cm32 cm32 cm (34 cm)34 cm36 cm37,5 cm30 cm30 cm 34 cm
Ulkoleveys82 cm84 cm86 cm88 cm90 cm85 cm (92 cm)92 cm97 cm99 cm84 cm80 cm92 cm
Ponttoonin halkaisija26 cm27 cm27,5 cm28 cm28cm28 cm (29 cm)29 cm31 cm31 cm28 cm25,5 cm29 cm
Kantavuus (suositus/maksimi)108 kg/151 kg120 kg/168 kg128 kg/178 kg136 kg/190 kg167 kg/234 kg110 kg/154 kg (132 kg/185 kg)132 kg/185kg195 kg/273 kg235 kg/329 kg132 kg/185 kg100 kg/140 kg140 kg/ 196 kg